sobota, 19 października 2019

Ciasto dyniowe

Ciasto dyniowe ciasto z dyni ciasto czekoladowe z dyni ciasto piernikowe ciasto korzenne wilgotne ciasto ciasto z nutella ciasto warzywne
Dynia to warzywo, które nie tylko pięknie wygląda i nadaje się do wycinania na Halloween, ale również warzywo, które pysznie smakuje i jest bardzo zdrowe. Dlatego warto z niego korzystać, zwłaszcza w sezonie, który właśnie trwa. Z dyni można przygotować sporo dań czy przetworów, ale także ciast. I właśnie dziś pokusiłam się o przygotowanie korzennego, piernikowo - cynamonowego ciasta z dyni. Przyznam szczerze, że ciasto z surowej dyni robiłam pierwszy raz, ale zachęcona wypiekami z cukinii, które robiłam wielokrotnie, postanowiłam wypróbować również ciasto dyniowe. W ubiegłym roku robiłam jedynie w mikrofali szybkie ciasto czekoladowo - orzechowo - dyniowe z pure z pieczonej dyni, które swoją drogą było przepyszne. Tym razem zrobiłam ciasto czekoladowe z cynamonem i przyprawą do piernika. Wykończyłam je nutellą domowej roboty zamiast polewy czekoladowej. Ciasto wyszło pyszne, mięciutkie, delikatne i wilgotne, a do tego puszyste. Na wierzchu ma fajną lekko chrupiącą skórkę, która bardzo przypadła mi do gustu. Dla mnie bomba. Jako że takie ciasto robiłam pierwszy raz, to trochę sposiłkowałam się przepisem z tej strony: https://www.ciasta.net/ciasto-z-dyni.php, ale w trakcie przygotowywania trochę ten przepis zmodyfikowałam. Oto mój przepis:

Składniki:
7 małych jaj
2,5szkl. mąki pszennej tortowej
2 i 1/4szkl. cukru
1 cukier waniliowy
1 cukier cynamonowy
2 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżeczki sody
2 płaskie łyżki naturalnego kakao
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżka przyprawy do piernika
3 szklanki startej dyni
1szkl. oleju
kilka łyżek nutelli (użyłam domowej)
Ciasto dyniowe ciasto z dyni ciasto czekoladowe z dyni ciasto piernikowe ciasto korzenne wilgotne ciasto ciasto z nutella ciasto warzywne

Sposób przygotowania:
Wszystkie składniki, które używałam miały temperaturę pokojową. Jeśli chodzi o dynię, to użyłam dyni baby, którą obrałam, wydrążyłam nasiona, a miąższ starłam na tarce na grubych oczkach. Użyłam około połowę swojej dyni. Mąkę przesiałam i wymieszałam z kakao, proszkiem do pieczenia i sodą. Następnie dosypałam cynamon, przyprawę do piernika, cukier zwykły, waniliowy i cynamonowy i ponownie wymieszałam. Do mieszanki składników sypkich dodałam startą dynię. Dolałam szklankę oleju oraz żółtka oddzielone od białek. Wszystko to wymieszałam łyżką. Białka ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę i dodałam ją do ciasta. Delikatnie wymieszałam ciasto łyżką i wyłożyłam je na blachę o wymiarach 25x35cm wyłożoną papierem do pieczenia. Ciasto wstawiłam do piekarnika i piekłam je do suchego patyczka w temp. 180 stopni. W praktyce wyszło ok. 40 minut. Po upieczeniu ciasto pozostawiłam na ok. 20 minut w piekarniku i dopiero po tym czasie ciasto wyjęłam na metalową kratkę i wystudziłam w blaszce. Gdy ciasto wystygło posmarowałam je z wierzchu cienko nutellą. Użyłam domowej nutelli z orzechów laskowych, na którą przepis znajdziecie pod tym linkiem: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/10/domowa-nutella-z-orzechow-laskowych.html. Można oczywiście użyć również gotowej, kupnej nutelli lub zrobić zwykłą polewę czekoladową.
Zapraszam do zapoznania się z innymi moimi przepisami z użyciem dyni, np.: gofry dyniowe (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/12/gofry-dyniowe.html), naleśniki dyniowe (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/10/nalesniki-dyniowe.html), cytrynowe placki dyniowe (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/12/cytrynowe-placki-dyniowe.html), drożdżowe placki dyniowe z jabłkiem (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/10/drozdzowe-placki-z-dyni-z-jabkiem.html), ciasto z dyni (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/10/ciasto-z-dyni.html).

SMACZNEGO!!!

Ciasto dyniowe ciasto z dyni ciasto czekoladowe z dyni ciasto piernikowe ciasto korzenne wilgotne ciasto ciasto z nutella ciasto warzywne

Ciasto dyniowe ciasto z dyni ciasto czekoladowe z dyni ciasto piernikowe ciasto korzenne wilgotne ciasto ciasto z nutella ciasto warzywne

Ciasto dyniowe ciasto z dyni ciasto czekoladowe z dyni ciasto piernikowe ciasto korzenne wilgotne ciasto ciasto z nutella ciasto warzywne

1 komentarz:

  1. Ojaaaa, uwielbiam dynię w przepisach! Uważam, że to jedno z najbardziej niedocenionych warzyw w naszej kuchni. Od curry, przez zupę, aż po kawę i ciasto. Dzięki niej potrawy są takie kremowe, gęste i jednocześnie wilgotne. Cudowna sprawa. Mam pytanie do tego przepisu - czy można zastąpić  np. blachą okrągłą, w stylu: https://rozetka.pl/408269979/p408269979/ ? Innej nie mam :D Wtedy proporcje pozostaną takie same? I drugie pytanie - czy mogę dodać owoce suszone, żeby wyszło coś na zasadzie keksu? :)

    OdpowiedzUsuń