sobota, 7 listopada 2020

Metrowiec


metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica


metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica
Dziś chciałabym Wam zaprezentować jedno z ciast, które bardzo kojarzą mi się z moim dzieciństwem. Jako dziecko uważałam to ciasto za dość wystawne i takie odświętne, bo zazwyczaj spotykałam się z nim na różnego rodzaju uroczystościach. Obecnie to ciasto zostało wyparte przez bardziej nowoczesne, ale zapewne część osób dalej go przygotowuje. A mowa oczywiście o metrowcu, czyli dwukolorowym cieście, charakterystycznie składanym z plasterków ciasta, przekładanym kremem budyniowym lub grysikowym i krojonym z ukosa. Takie ciasto po pokrojeniu bardzo ładnie się prezentuje i pysznie smakuje. Ja moje ciasto zrobiłam troszkę inaczej niż w oryginale, bo zrobiłam inaczej krem i polewę. Tak mi po prostu bardziej smakuje. Oto mój przepis:

Składniki na ciasto:

8 jajek

3szkl. mąki pszennej tortowej

2szkl. cukru

3 łyżeczki proszku do pieczenia

16 łyżek wody

16 łyżek oleju

2 łyżki kakao


Krem budyniowy:

3szkl. mleka

2 budynie śmietankowe bez cukru

1 czubata łyżka mąki pszennej tortowej

3 łyżki cukru

32g cukru waniliowego

1 łyżka soku z cytryny

200g masła


Polewa:

100g mlecznej czekolady

100g gorzkiej czekolady

8 łyżek śmietany 30%

wiórki kokosowe

metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica


Sposób przygotowania:

Zrobienie metrowca rozpoczęłam od upieczenia ciasta, a dokładnie dwóch ciast. Wodę zagotowałam z cukrem i wystudziłam. Żółtka oddzieliłam od białek. Białka ubiłam na sztywną pianę i odstawiłam na chwilę na bok. Wystudzoną wodę z cukrem zmiksowałam powoli z mąką pszenną tortową. Następnie, ciągle miksując dodawałam po jednym żółtku. Potem wmiksowałam do ciasta olej i proszek do pieczenia. Na koniec wmieszałam ubitą pianę z białek. Powstałe ciasto podzieliłam na dwie równe części. Do jednej z nich dodałam kakao i dokładnie wymieszałam. Obydwa ciasta przełożyłam do dwóch jednakowych podłużnych foremek wyłożonych papierem do pieczenia. Ciasta piekłam jednocześnie na tej samej półce piekarnika w temp. 180 stopni przez ok. 35 minut. Po upieczeniu ciasta wystudziłam na metalowej kratce. Gdy ciasta się studziły przygotowałam krem. 2,5szkl. mleka zagotowałam. W pozostałym mleku rozmieszałam proszki budyniowe, mąkę, cukier zwykły i waniliowy i przelałam na gotujące się mleko. Ciągle mieszając, gotowałam budyń do zgęstnienia. Ugotowany budyń odstawiłam do wystygnięcia. Gdy budyń wystygł zmiksowałam na puch miękkie masło i powoli, ciągle miksując, dodawałam do niego po łyżce zimny budyń. Na koniec dodałam sok z cytryny. Krem miksowałam do uzyskania gładkiej i jednolitej konsystencji. Gdy krem był gotowy, przystąpiłam do składania ciasta. Obydwa ciasta najpierw pokroiłam na plastry równej grubości. Następnie na dużej tacy układałam jedną kromkę ciasta jasnego, smarowałam je łyżką kremu, przylepiałam do niej kromkę ciasta ciemnego, znów smarowałam kremem i przyklejałam kromkę ciasta jasnego i tak do końca składników. Jeśli kremu zostanie można nim posmarować dodatkowo wierzch lub boki ciasta. Złożone ciasto wstawiłam do lodówki żeby krem dobrze zastygł i dopiero wtedy przygotowałam polewę. Śmietanę podgrzałam i wrzuciłam do niej połamaną na kawałki czekoladę mleczną i gorzką. Odstawiłam na 2-3 minuty a następnie wszystko dokładnie wymieszałam. Gotową polewą posmarowałam całe ciasto i posypałam wiórkami kokosowymi. Ciasto znów odstawiłam je do lodówki żeby się schłodziło. Ciasto po schłodzeniu należy kroić z ukosa.

SMACZNEGO!!!

metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica

metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica

metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica

metrowiec ciasto z kremem ciasto z komuny ciasto z prl ciasto czarno biale ciasto szachownica


22 komentarze:

  1. DAWNO nie robiłam tasiemca ja go tak nazywam, ale ciasto rzeczywiście pyszne! Postaram się zrobić, może na Mikołaja dla wnuków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja daję do kremu kieliszek spirytusu

      Usuń
    2. Ja też. Czasem dzielę krem na 2 części i dodaję do jednej kakao. Smaruję wtedy kromki cista na zmianę.

      Usuń
  2. Witam,ponownie ja i tym razem mam pytanie o wielkość /dłg/ foremek mam 2 równe ale nie wiem czy nie za małe.
    Przeglądam Pani przepisy,są wspaniałe będę wracała do tej strony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, bardzo dziękuję za miłe słowa i oczywiście zapraszam. Użyłam foremek 30x13cm ale mogą być też trochę dłuższe.

      Usuń
  3. Bardzo dziękuję za informację,moje za małe,serdecznie pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdecydowałam, że zrobię na święta to pyszne ciasto. W naszym rodzinnym domu często gościł na stole własnie metrowiec 😁.

    OdpowiedzUsuń
  5. super ciast kiedyś go piekłam ale zgubiłam przepis dziękuję pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. a czy piekarnik jest wcześniej nagrzany? czy na termoobiegu?

    OdpowiedzUsuń
  7. Prosze o przepis na kremów z kaszą Mangą do metrowca

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto mojej młodości.PYSZNE!Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  9. Prosze o przepis z kaszą Mangą -krem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie robiłam tego ciasta może to dziwne pytanie ale jak go kropić by wyszło tak jak na zdjęciu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z ukosa wtedy takie wyjdzie, tak jakby chciało się odkroić naroznik

      Usuń
  11. Na ukos, jest zapisane w przepisie 🙂 tak jak ciekną kiełbasę na dekoracyjną deskę 🙂

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie wiem co źle zrobiłam ale jasne ciasto nie wyrosło za to ciemne jest bardzo ładne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko powiedzieć, zazwyczaj to ciemne ciasto słabiej wyrasta bo jest cięższe.

      Usuń
  13. Metrowiec to bardzo dobre ciasto pieklam na święta zawsze mi bardziej wyrosło jasne ale tym razem obdwa równe pięknie wyrosły.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ładne i dobre ciasto

    OdpowiedzUsuń
  15. Z tego przepisu można zrobić szachownice, bardzo ciekawie wygląda.

    OdpowiedzUsuń
  16. No niestety czas pieczenia wydluzylam o 15 minut bo widziałam że jeszcze nie doliczone i guzik nie dopieklo się. A piekarnik sprawny i piecze zgodnie z innymi przepisami. Czy ktoś miał podobną sytuację? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń