niedziela, 26 grudnia 2021

Sernik z makiem i jabłkami

Sernik z makiem i jablkami, seromakowiec z jablkami seromakowiec na kruchym ciescie ciasto trzy w jednym ciasto trio sernik z masa jablkowa sernik z prazonymi jablkami ciasto swiateczne

Sernik z makiem i jabłkami to jedno z ciasta z repertuaru Siostry Anastazji. Natknęłam się na nie przypadkiem w internecie przed Świętami i stwierdziłam, że przygotuję je na Boże Narodzenie. W tym cieście spodobało mi się to, że łączy ono w sobie trzy najbardziej tradycyjne polskie ciasta, czyli sernik, makowiec i szarlotkę. Takie trochę trzy w jednym. A że miałam już upieczony piernik staropolski i miodownik, to to ciasto idealnie wpisało się w moje świąteczne menu deserowe. Zrobiłam je trochę inaczej niż w oryginale, idąc trochę na łatwiznę i przyspieszając tym samym proces pieczenia ciasta. Oto przepis w mojej wersji:

Ciasto kruche:

ok. 400g mąki pszennej tortowej

200g zimnego masła

3 żółtka

3 łyżki serka homogenizowanego waniliowego lub naturalnego (można zastąpić kwaśną śmietaną)

200g cukru pudru

2 łyżeczki proszku do pieczenia

Masa makowa:

1 puszka gotowej masy makowej (ok. 800g)

3 białka

2 łyżki kaszy manny

szczypta soli

Masa serowa:

1kg sera z wiaderka

6 jaj

125g masła

1szkl. cukru pudru

1 cukier waniliowy

1 budyń waniliowy lub śmietankowy bez cukru

1 łyżeczka mąki ziemniaczanej

1 łyżeczka mąki pszennej tortowej

1 łyżeczka proszku do pieczenia

Masa jabłkowa:

ok.3,5szkl. musu jabłkowego (u mnie domowej roboty)

1 galaretka (u mnie o smaku pomarańczowym)

Polewa:

100g czekolady

4 łyżki śmietany 30%

Sernik z makiem i jablkami, seromakowiec z jablkami seromakowiec na kruchym ciescie ciasto trzy w jednym ciasto trio sernik z masa jablkowa sernik z prazonymi jablkami ciasto swiateczne

Sposób przygotowania:

Składniki na ciasto kruche umieściłam w dużej misce i zagniotłam z nich jednolite ciasto, podsypując w razie potrzeby mąką. Ciasto podzieliłam na dwie równe części. Każdą część ciasta rozwałkowałam na prostokąt wielkości ok. 25x35cm i przeniosłam do dwóch osobnych blach o takich samych wymiarach, wyłożonych papierem do pieczenia. Jeden blat upiekłam w piekarniku na rumiano. Piekłam go ok. 20 minut w temperaturze 180 stopni. Drugi blat pozostawiłam w blaszce, bo na nim układa się następne warstwy ciasta.

Masę makową przełożyłam do miski. Wsypałam do niej kaszę manną i wymieszałam. Białka do masy makowej ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę. Ubitą pianę przełożyłam do masy makowej i delikatnie wymieszałam. Masę wyłożyłam równomiernie na surowy blat ciasta. 

Jajka do masy serowej rozdzieliłam na żółtka i białka. Żółtka utarłam z masłem, cukrem pudrem i cukrem waniliowym na jasną masę. Dodałam ser biały i zmiksowałam do połączenia. Następnie wsypałam budyń w proszku, mąkę pszenną i ziemniaczaną oraz proszek do pieczenia. Ponownie zmiksowałam do połączenia składników. Białka ubiłam w oddzielnej misce na sztywno i delikatnie wmieszałam je do masy serowej. Masę wyłożyłam na masę makową. Ciasto wstawiłam do piekarnika i piekłam ok. 55 minut w temp. 180 stopni. Po upieczeniu przestudziłam ciasto w piekarniku, a następnie wyjęłam blachę na kratkę.

Mus jabłkowy przełożyłam do garnka z grubym dnem i podgrzewałam, mieszając co jakiś czas, aż jabłka zaczęły bulgotać. Wyłączyłam gaz i wsypałam do jabłek suchą galaretkę. Wymieszałam do rozpuszczenia. Masę jabłkową przestudziłam, a następnie wyłożyłam na ciasto. Na wierchu ułożyłam upieczony osobno blat ciasta kruchego. Śmietanę podgrzałam i rozpuściłam w niej połamaną na kawałki czekoladę. Polewą posmarowałam ciasto. Ciasto wstawiłam do lodówki na całą noc, żeby się dobrze schłodziło.

SMACZNEGO!!!

Sernik z makiem i jablkami, seromakowiec z jablkami seromakowiec na kruchym ciescie ciasto trzy w jednym ciasto trio sernik z masa jablkowa sernik z prazonymi jablkami ciasto swiateczne

Sernik z makiem i jablkami, seromakowiec z jablkami seromakowiec na kruchym ciescie ciasto trzy w jednym ciasto trio sernik z masa jablkowa sernik z prazonymi jablkami ciasto swiateczne

Sernik z makiem i jablkami, seromakowiec z jablkami seromakowiec na kruchym ciescie ciasto trzy w jednym ciasto trio sernik z masa jablkowa sernik z prazonymi jablkami ciasto swiateczne


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz