czwartek, 28 marca 2019

Tort ferrero (orzechowo - czekoladowy)

tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

Kolejny tort na moim blogu. Tym razem tort bardziej wykwintny i elegancki, bardziej wyszukany i taki, który rozpieszcza smakiem. Ten tort jest inspirowany znanymi pralinkami czekoladowo - orzechowymi, choć oczywiście nie smakuje dokładnie tak samo. W oryginale na przykład są orzechy laskowe, które ja zastąpiłam włoskimi. Nie da się jednak zaprzeczyć, że tort jest pyszny, przyjemnie orzechowy, intensywnie czekoladowy, ale zarazem niezbyt słodki. Dodatkowo tort przełamałam smakiem kawowym, nasączając biszkopt właśnie kawą. W wersji dla dzieci należy oczywiście ten krok pominąć lub zastąpić na przykład herbatą. Ale do rzeczy. Oto dokładny przepis:

Biszkopt:
10 białek
1szkl. cukru kryształu
1 cukier waniliowy
260g mielonych orzechów włoskich
3 łyżki mąki pszennej tortowej
3 łyżki bułki tartej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżka kakao
szczypta soli
tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

Poncz:
3 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
3 łyżeczki cukru
ok. 300ml wody

Krem czekoladowy:
ok. 600ml śmietany 30%
250g serka mascarpone
100g gorzkiej czekolady
100g mlecznej czekolady
ok. 90g wafelków w mlecznej czekoladzie typu Princessa

Dodatkowo:
100g czekolady mlecznej z drobnymi orzechami
2-3 łyżki śmietany 30%
ok. 150g mielonych orzechów włoskich
tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

Sposób przygotowania:
Białka umieściłam w misce i ubiłam je ze szczyptą soli na sztywną pianę. Następnie do piany dosypałam powoli cukier kryształ i waniliowy i ubijałam dalej do momentu gdy cukier się w całości rozpuścił. W oddzielnej misce wymieszałam zmielone orzechy z mąką tortową, bułką tartą, proszkiem do pieczenia i kakao. Tą mieszankę wsypałam porcjami do ubitej piany z cukrem i mieszałam aż składniki się dokładnie połączyły ze sobą. Tortownicę o średnicy 20cm. wyłożyłam na dnie papierem do pieczenia, wpuszczając go w obręcz tortownicy. Do tak przygotowanej formy przełożyłam ciasto i wstawiłam je do piekarnika. Ciasto piekłam w temperaturze 170 stopni przez ok. 45 minut bez termoobiegi i bez wcześniejszego rozgrzewania piekarnika. Po upieczeniu biszkopt wyjęłam i wystudziłam na metalowej kratce. Wystudzony biszkopt wyjęłam z tortownicy i przekroiłam na 3 równe blaty. Taki biszkopt piekłam pierwszy raz, ale jestem z niego bardzo zadowolona bo zachowuje swój kształt, rośnie niewiele i nie opada po upieczeniu. Dodatkowo jest wilgotny i cięższy niż normalne biszkopty, nie jest tak puszysty jak te tradycyjne. Może on z powodzeniem stanowić samodzielne ciasto, oblany np. czekoladą. Taki biszkopt można sobie upiec wcześniej i przechowywać w chłodnym miejscu.
Gdy biszkopt stygnie dobrze sobie przygotować poncz do jego nasączenia. W tym celu po prostu zaparzyłam kawę rozpuszczalną z cukrem, czyli do kubka wsypałam kawę i cukier i zalałam gorącą wodą. Wymieszałam i wystudziłam.
Przygotowanie kremu należy sobie rozłożyć na dwa dni. Jednego dnia wieczorem podgrzałam śmietankę w rondlu. gdy była gorąca, ale nie gotowała się, zdjęłam ją z ognia i wsypałam do niej połamaną na kawałki czekoladę mleczną i gorzką. Odczekałam jakieś 2 minuty i dopiero wymieszałam wszystko dokładnie. Czekolada powinna się całkowicie rozpuścić w śmietanie. Gdyby tak się nie stało to należy jeszcze raz ustawić garnek na gazie i odrobinę podgrzać. Tak przygotowaną mieszankę odstawiłam do całkowitego wystygnięcia, a następnie przykryłam szczelnie folią aluminiową i wstawiłam na całą noc do lodówki. Następnego dnia schłodzoną śmietanę z czekoladą ubiłam mikserem na puszysty sztywny krem. Do kremu dodałam serek mascarpone i ponownie zmiksowałam, ale już tylko do połączenia składników. Ok.2-3 łyżki kremu odłożyłam do dekoracji. Wafelki pokroiłam w drobną kostkę i wsypałam do kremu. Wymieszałam już łyżką, aby wafelki równomiernie rozprowadzić w kremie. 
Pierwszy blat biszkoptu ułożyłam na paterze. Naponczowałam go dokładnie kawą i posmarowałam go częścią kremu. Na tym ułożyłam kolejny blat biszkoptu, znów nasączyłam kawą i posmarowałam kremem. Na to ostatni blat biszkoptowy, poncz i krem. Kremem posmarowałam również boki tortu. Dodatkowo boki tortu obłożyłam zmielonymi orzechami włoskimi. Tort wstawiłam na kilka godzin do lodówki aby się dobrze schłodził. Po tym czasie mleczną czekoladę z orzechami połamałam na kawałki. 2-3 łyżki śmietany podgrzałam i zalałam nią czekoladę. Wymieszałam aż czekolada się rozpuściła. Czekoladę odstawiłam do wystygnięcia. Chłodną czekoladę wylałam na wierzch tortu pozwalając jej nadmiarowi spłynąć. Tort ponownie wstawiłam do lodówki aby czekolada zastygła. Gdy to nastąpiło udekorowałam wierzch tortu odłożonym kremem czekoladowym, robiąc rozetki na wierzchu tortu. Tak przygotowany tort jest już gotowy do jedzenia.
Zapraszam do wypróbowania pozostałych moich przepisów na torty, np.: tort orzechowo - śmietankowy (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/03/tort-orzechowo-smietankowy.html), tort orzechowo - kawowy (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/02/tort-orzechowo-kawowy.html), tort porzeczkowo - ananasowy (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/04/tort-porzeczkowo-ananasowy.html), tort wiśniowo - cytrynowy (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/04/tort-wisniowo-cytrynowy.html), truskawkowy torcik serce (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/02/truskawkowy-torcik-serce.html), tort makowy (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/10/tort-makowy.html) i inne.

SMACZNEGO!!! 

tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

tort ferrero orzechowo czekoladowy tort z kremem truflowym tort z kremem wafelkowym tort z orzechami tort z czekolada tort z kremem czekoladowym najlepszy tort

6 komentarzy:

  1. Wygląda wspaniale! Z chęcią wypróbuję Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rozumiem że żółtka też trzeba dodać?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam niestety po dodaniu maskarpone krem nie jest gęsty... za krótko miksuję? Nie chce żeby ie zdążył. Co zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mascarpone wręcz zagęszcza krem więc nie powinien wyjść rzadki. Wydaje mi się że śmietana była za słabo ubita

      Usuń
  4. Co z żółtkami 8 szt

    OdpowiedzUsuń