niedziela, 4 października 2020

Szarlotka krucho - biszkoptowa


szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

Szarlotka krucho - biszkoptowa to mój kolejny przepis i pomysł na przygotowanie tego popularnego i uwielbianego przez wszystkich ciasta, jakim jest jabłecznik/szarlotka. Do tej pory przeważnie robiłam szarlotki kruche, w których i spód i wierzch były wykonane z ciasta kruchego. Czasem jednak trzeba coś odmienić. D głowy przyszedł mi pomysł, aby wierzch zastąpić jakimś lżejszym ciastem. Myślałam o cieście ucieranym lub biszkoptowym. Ostatecznie jednak zdecydowałam się na biszkopt. Szarlotka wyszła bardzo smaczna i delikatna. Wierzch dodatkowo posmarowałam lukrem cytrynowym, żeby ładnie wyglądało i trochę przełamywało smak. Polecam. Oto przepis:


Ciasto kruche:

2szkl. mąki pszennej tortowej

0,5 łyżeczki proszku do pieczenia

3 żółtka

0,5szkl. cukru pudru

150g masła

1-2 łyżki kwaśnej śmietany 18%


Biszkopt:

4jajka

4 łyżki cukru

1 mały cukier waniliowy

3 łyżki mąki pszennej tortowej

1 łyżka mąki ziemniaczanej

1 łyżeczka proszku do pieczenia


Nadzienie:

ok. 2,5kg jabłek

2-3 łyżki cukru

cynamon do smaku

3 łyżki kaszy manny


Dodatkowo:

ok. 2 łyżki bułki tartej

sok z cytryny

cukier puder

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

Sposób przygotowania:

Przygotowanie szarlotki rozpoczęłam od zrobienia ciasta kruchego. Do miski przesiałam mąkę i wymieszałam ją z proszkiem do pieczenia i cukrem pudrem. Następnie dodałam pokrojone na plasterki zimne masło, żółtka i zimną śmietanę. Z podanych składników zagniotłam szybko jednolite ciasto. Podsypując nieco mąką, rozwałkowałam przygotowane ciasto i przełożyłam do blachy o wymiarach 25x40cm wyłożonej papierem do pieczenia. Blachę z ciastem wstawiłam do lodówki na czas przygotowania nadzienia. Jabłka obrałam i starłam na tarce na grubych oczkach. Do startych jabłek dodałam cukier, kaszę manną i szczyptę cynamonu. Jabłka dokładnie wymieszałam. Blachę z ciastem wyjęłam z lodówki. Ciasto posypałam równomiernie bułką tartą i wyłożyłam jabłka. Ciasto wstawiłam do piekarnika na 15 minut i ustawiłam temp. 170 stopni. Gdy ciasto się podpiekało, przygotowałam biszkopt. Żółtka oddzieliłam od białek. Białka ubiłam na sztywną pianę. DO ubitej piany, dalej miksując dosypałam cukier zwykły i waniliowy i miksowałam aż piana zrobiła się błyszcząca a cukier się rozpuścił. Następnie do piany dodawałam po jednym żółtku i miksowałam do połączenia. Na koniec do masy jajecznej wmieszałam mąkę tortową przesianą i wymieszaną z proszkiem do pieczenia i mąką ziemniaczaną. Biszkopt wylałam na podpieczone ciasto. Szarlotkę ponownie wstawiłam do piekarnika i piekłam kolejne 45 minut w temp. 170 stopni bez termoobiegu. Po upieczeniu szarlotkę wystudziłam na kratce. Gdy wystygła posmarowałam ją lukrem przygotowanym z soku z cytryny i cukru pudru. Szarlotka najlepiej smakuje po schłodzeniu.

Zapraszam do odwiedzenia innych moich przepisów na szarlotki, np.: szarlotka z papierówek (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2020/08/szarlotka-z-papierowek.html), szarlotka kryzysowa (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2020/06/szarlotka-kryzysowa.html), szarlotka z pianką (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2020/01/szarlotka-z-pianka.html), szarlotka na kruszonce (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/09/szarlotka-na-kruszonce.html), szarlotka śmietankowa (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/09/szarlotka-smietankowa.html), szarlotka owsiana (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/12/szarlotka-owsiana.html), szarlotka z budyniem (link: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/09/szarlotka-z-budyniem.html) i inne.


SMACZNEGO!

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami

szarlotka krucho biszkoptowa szarlotka na kruchym ciescie szarlotka na biszkopcie jablecznik szarlotka z lukrem ciasto z jablkami


6 komentarzy:

  1. to jakaś nowość, bo zwykle szarlotka jest albo na kruchym spodzie albo jest biszkopt i masa jabłkowa a tu dwa w jednym :) jak długo ciasto może leżeć i jak je przechowywać? czy starczy pojemnik próżniowy z pompką czy musi być w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekłam ja w sobotę przed południem, odkąd wystygla przechowuje ją w lodówce w pojemniku plastikowym na ciasto i jest ok. Trochę tylko spód namiekl bo był bardzo cienki, ale użyłam też jabłek które generalnie nie są do szarlotki tylko tak do jedzenia więc to może być też przez to.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciasto kruche podpiec z jablkami i potem na to wylac biszkopt i dalej piec

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, podpiec 15 minut, wylać biszkopt i piec kolejne 45 minut

      Usuń
  4. A gdzie i kiedy ocet?

    OdpowiedzUsuń