niedziela, 20 grudnia 2020

Ciasto kajmakowo - jabłkowe


ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne

Dawno nie było u mnie ciasta bez pieczenia, więc postanowiłam takie zrobić. Długo się zastanawiałam jak nazwać to ciasto, czy szarlotka, czy kajmakowiec, czy krówka jabłkowa, czy jeszcze inaczej. W końcu nadałam mu bardzo dyplomatyczną i ogólnikową nazwę, a mianowicie ciasto kajmakowo - jabłkowe. A jest to ciasto składające się z kilku warstw, przekładanych solonymi krakersami. Warstwy te tworzy masa kajmakowa, mus jabłkowy wymieszany z galaretką oraz krem budyniowy. Całość wieńczy polewa z gorzkiej czekolady i posypka z orzechów włoskich i słonecznika. Bałam się, że ciasto wyjdzie bardzo słodkie z uwagi na kajmak, ale wcale takie nie jest. Słodycz kajmaku równoważy kwaskowatość jabłek i gorzka czekolada. Specjalnie też zamiast herbatników użyłam krakersów, aby ograniczyć cukier. Ciasto wyszło bardzo smaczne, a do tego pięknie wygląda po pokrojeniu. Do ego wcale nie jest ani pracochłonne, ani czasochłonne, więc same zalety. Oto przepis:

Składniki:

ok. 2,5 paczki krakersów solonych (ok. 440g łącznie)

1 puszka masy kajmakowej (460g)

3szkl. musu jabłkowego/prażonych jabłek (u mnie domowy)

1 galaretka o smaku cytrynowym

1 duży budyń 64g (taki na 3/4l mleka)

3 łyżki cukru do budyniu

1 płaska łyżka mąki pszennej tortowej

500ml mleka

100g miękkiego masła


Polewa:

4 łyżki śmietany 30%

100g gorzkiej czekolady

kilka orzechów włoskich

1 łyżka ziaren słonecznika

ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne


Sposób przygotowania:

Kwadratową tortownicę o wymiarach 25x25cm wyłożyłam na dnie papierem do pieczenia. Bogi formy dodatkowo owinęłam folią spożywczą, aby ciasto nie przeszło zapachem blachy. Na dnie ułożyłam pierwszą warstwę krakersów, docinając je w razie potrzeby do wymiarów blachy. Puszkę z masą kajmakową włożyłam na kilkanaście minut do bardzo gorącej wody, aby lepiej się rozsmarowała. Połowę masy kajmakowej wyłożyłam na krakersy i dokładnie rozsmarowałam. Na tym ułożyłam drugą warstwę krakersów. Mus jabłkowy przełożyłam do garnka i podgrzewałam na małym ogniu. Gdy jabłka zaczęły bulgotać, wyłączyłam gaz i wsypałam do jabłek galaretkę. Dokładnie wymieszałam, aby galaretka się rozpuściła. Połowę jabłek wyłożyłam na ciasto i równomiernie rozprowadziłam na ciastkach. Na jabłkach ułożyłam kolejną, trzecią już warstwę krakersów. Następnie wyłożyłam drugą połowę masy kajmakowej, znów krakersy i resztę jabłek. Na jabłkach ułożyłam kolejną warstwę krakersów. Ciasto przykryłam i odstawiłam żeby przestygło. 1,5 szklanki mleka zagotowałam. W 0,5 szklanki mleka rozmieszałam proszek budyniowy, mąkę i cukier. Zawiesinę budyniową wlałam na gotujące się mleko i ciągle mieszając, gotowałam budyń do zgęstnienia. Ugotowany budyń przykryłam folią aluminiową, tak aby stykała się z budyniem. W ten sposób na budyniu nie powstanie kożuch. Budyń odstawiłam do wystygnięcia. Zimny budyń zmiksowałam z miękkim masłem. Tak powstały krem wyłożyłam na ciasto. Na wierzchu ułożyłam ostatnią już warstwę krakersów. Śmietanę podgrzałam nie gotując jej. Do gorącej śmietany wrzuciłam połamaną na kawałki czekoladę. Odczekałam ok. 2 minuty i dokładnie wymieszałam. Polewą posmarowałam ciasto. Wierzch posypałam wyłuskanymi kawałkami orzechów włoskich i ziarnami słonecznika uprzednio podprażonymi na suchej patelni. Gotowe ciasto wstawiłam do lodówki i chłodziłam całą noc. 

SMACZNEGO!!!

ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne

ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne

ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne

ciasto kajmakowo jablkowe ciasto krowkowe szarlotka kajmakowa szarlotka bez pieczenia kajmakowiec krowka jablkowa ciasto na krakersach ciasto bez pieczenia ciasto swiateczne


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz