wtorek, 10 sierpnia 2021

Sos do spaghetti z cukinii

Sos do spaghetti z cukinii, sos z cukinii do makaronu, sos z cukinii w sloiki, sos z cukinii na zime, sos z cukinii z cebula i czosnkiem, sos bolonski, sos wloski

Po paru dniach przerwy od przetworów, wracam do Was z nowym przepisem. Tym razem nie będzie to przepis na ogórki, bo te już się kończą, ale za z cukinii, które rośnie jak na drożdżach. Była już w tym roku sałatka z cukinii do słoików i ketchup cukiniowo - pomidorowy. Tym razem zrobiłam więc coś jeszcze innego, a mianowicie sos spaghetti z cukinii. Taki sos robi się trochę podobnie jak ketchup, ale dodaje się tu czosnek i zioła charakterystyczne do sosu bolońskiego. Sos jest łatwy do zrobienia, choć jego przygotowanie trzeba rozłożyć w czasie. Za to w zimę jest jak znalazł do makaronu oraz innych dań. Ja na przykład dodaję go do ryby po grecku (do warzyw), do przygotowania zapiekanek z mięsem itp. Oto przepis:

Składniki:

ok. 5kg cukinii

5-6 cebul

2 łyżki soli kamiennej

1szkl. cukru

1szkl. octu

500g koncentratu pomidorowego w słoiczku

5 ząbków czosnku

1 łyżka słodkiej papryki w proszku

1 łyżeczka ostrej papryki w proszku

1 łyżeczka curry

2-3 łyżki ziół prowansalskich

Sos do spaghetti z cukinii, sos z cukinii do makaronu, sos z cukinii w sloiki, sos z cukinii na zime, sos z cukinii z cebula i czosnkiem, sos bolonski, sos wloski


Sposób przygotowania:

Cukinię obrałam i wydrążyłam gniazda nasienne. Miąższ który pozostał przepuściłam przez szatkownicę. Można też zetrzeć na tarce na grubych oczkach. Cebule obrałam i pokroiłam w kostkę. Cebulę i cukinię umieściłam w dużej misce i zasypałam solą. Wymieszałam dokładnie, nakryłam czystą ściereczką i odstawiłam na kilka godzin, aby warzywa puściły sok. Po tym czasie warzywa razem z powstałym sokiem przełożyłam do garnka i zagotowałam. Gotowałam je na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając, aż cukinia się rozpadła. Wtedy wsypałam cukier i wlałam ocet. i znów mieszając od czasu do czasu, gotowałam kilkanaście minut. Do sosu dodałam paprykę słodką i ostrą, curry i zioła prowansalskie. Wymieszałam do połączenia. Następnie dodałam koncentrat pomidorowy i przeciśnięty przez praskę czosnek. Znów wszystko wymieszałam do połączenia i gotowałam sos kolejne kilkanaście minut. Po tym czasie sos zestawiłam z ognia i zblendowałam na jednolitą konsystencję. Zblendowany sos od razu nałożyłam do wyparzonych słoików, wytarłam gwinty i zakręciłam. Słoiki pasteryzowałam 10 minut w garnku. Po zapasteryzowaniu odwróciłam je do góry dnem i wystudziłam w tej pozycji. Dopiero jak wystygły odwróciłam je do właściwej pozycji i odstawiłam w chłodne miejsce.

Zapraszam do odwiedzenia innych moich przepisów na przetwory z cukinii, np.: ketchup z cukinii i pomidorów (link: Waniliowe Improwizacje: Ketchup z cukinii i pomidorów), sałatka z cukinii na zimę (link: Waniliowe Improwizacje: Sałatka z cukinii na zimę), czy ketchup z cukinii (link: Waniliowe Improwizacje: Ketchup z cukinii). Na moim blogu znajdziecie też sporo przepisów na dania z cukinii, takie jak bigos z cukinii, placki oraz przepisów na ciasta z cukinii. Wszystkie przepisy można wyszukać za pomocą lupki.

SMACZNEGO!!!

Sos do spaghetti z cukinii, sos z cukinii do makaronu, sos z cukinii w sloiki, sos z cukinii na zime, sos z cukinii z cebula i czosnkiem, sos bolonski, sos wloski

Sos do spaghetti z cukinii, sos z cukinii do makaronu, sos z cukinii w sloiki, sos z cukinii na zime, sos z cukinii z cebula i czosnkiem, sos bolonski, sos wloski

Sos do spaghetti z cukinii, sos z cukinii do makaronu, sos z cukinii w sloiki, sos z cukinii na zime, sos z cukinii z cebula i czosnkiem, sos bolonski, sos wloski




6 komentarzy:

  1. Witam. 5 kg cukinii po obraniu i wydrążeniu gniazd nasiennych? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. A koncentrat pomidorowy to np z Łowicza

    OdpowiedzUsuń
  3. Pytanie z innej strony: Czy przetwory w tych słoikach z Łowicza dobrze się przechowują? Ja zawsze wyrzucam te słoiki bo mi się nie chcą zamykac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze się trzymały. Jeśli nakrętki trzymają i się nie przekrecaja to znaczy że jest ok. Wiadomo że nie każdy się nadawał ale większość tak.

      Usuń