sobota, 16 grudnia 2017

Sernik gotowany

Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

Sernik gotowany to ciasto, które znam z dzieciństwa. Pierwszy raz jadłam je u mojej cioci jak byłam jeszcze w jednej z pierwszych klas podstawówki i tak strasznie mi zasmakowało, że prosiłam ją żeby mi je robiła za każdym razem jak do niej przyjeżdżałam. Potem wzięłam od niej przepis i to ciasto zagościło na dobre również w moim domu. Sernik gotowany to ciasto łączące w sobie smaki sernika i ciasta na zimno.
Jest w miarę szybkie w przygotowaniu i łatwe. No i tańsze niż przygotowanie tradycyjnego sernika pieczonego, bo nie marnujemy prądu. Przepisów na sernik gotowany jest dużo i każdy choć podobny to trochę inny. jedni robią go na cieście pieczonym, inni na ciastkach. Można robić sernik dwuwarstwowy z kakao lub cały biały, waniliowy lub cytrusowy w smaku. Można go przygotować z budyniami lub zagęszczać mąką ziemniaczaną. Ja zawsze robię z mojego przepisu od cioci. Innych nie próbowałam więc nie wiem czy wychodzą lepsze czy gorsze. Jedyną modyfikacją w oryginalnym przepisie jaką zrobiłam to była zamiana mąki ziemniaczanej na budynie.
Kiedyś robiło się ten sernik z prawdziwego mielonego twarogu, który był ściślejszy i bardziej suchy, a dziś robi się przeważnie z sera wiaderkowego, który jest dużo rzadszy więc trzeba dawać więcej skrobi żeby ciasto nie wyszło rzadkie. Oto mój przepis:
Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

Składniki:
1 kg sera wiaderkowego
1 margaryna
4 jajka
1szkl. cukru
1 cukier waniliowy
1szkl. mleka
2 budynie waniliowe
2 budynie czekoladowe
ok. 300g herbatników


Na polewę:
1,5 tabliczki czekolady (u mnie jedna czekolada mleczna i pół gorzkiej)
kilka łyżek mleka
Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

Sposób przygotowania:
Margarynę wrzuciłam do garnka i roztopiłam. Do lekko przestudzonej margaryny dodałam ser i dokładnie wymieszałam. Jajka utarłam z cukrem zwykłym i waniliowym i dodałam do masy serowej. Dokładnie wymieszałam a następnie zagotowałam masę. Gdy masa serowa zaczęła bulgotać podzieliłam ją na dwie równe części.
Do jednej części dodałam 2 budynie waniliowe rozmieszane w pół szklanki mleka i podgrzewałam mieszając cały czas aż masa zgęstniała. Tortownicę kwadratową wyłożyłam papierem do pieczenia. Na spodzie ułożyłam jedną warstwę herbatników i wylałam na nią jasną masę serową. Wyłożyłam na to drugą warstwę herbatników. Do drugiej części masy serowej dodałam dwa budynie czekoladowe wymieszane w pół szklanki mleka i również podgrzewałam, cały czas mieszając do zgęstnienia masy. Ciemną masę wylałam na ciastka i przykryłam ostatnią warstwą herbatników.
Ciasto odstawiłam do wystygnięcia. Gdy ciasto przestygło zrobiłam polewę. Czekolady połamałam i wrzuciłam do rondelka. Zalałam kilkoma łyżkami mleka i podgrzałam do całkowitego rozpuszczenia się czekolady. Jeśli polewa będzie zbyt gęsta to można dolać jeszcze trochę mleka. Polewą posmarowałam wierzch ciasta. Tortownicę przykryłam folią aluminiową i wstawiłam sernik na całą noc do lodówki.

SMACZNEGO!!!

Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

Sernik gotowany na ciastkach sernik bez pieczenia sernik warstwowy sernik na zimno sernik dwukolorowy sernik waniliowo czekoladowy sernik na herbatnikach sernik z czekolada

9 komentarzy: