sobota, 7 kwietnia 2018

Tort wiśniowo - cytrynowy


tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami
Tort wiśniowo - cytrynowy powstał z okazji drugich urodzin mojego synka. Był robiony na szybko więc jest trochę niedopracowany, ale za to wyszedł bardzo smaczny. Dekoracja jest skromna, ale wnętrze już bogatsze.
Mój torcik zrobiłam na biszkopcie cytrynowym, który mocno nasączyłam ponczem z soku cytrynowego. Dodatkowo pod krem dałam warstwy wiśni w kisielu czy też frużeliny wiśniowej, która była kwaskowa w smaku. Sam krem dałam cytrynowy. Wszystko bardzo ładnie współgrało smakowo, więc polecam. Oto przepis:


Biszkopt:
5jajek
0,5szkl. cukru zwykłego
15g cukru cytrynowego
0,5szkl. mąki pszennej tortowej
2 pełne łyżki mąki ziemniaczanej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
kilka kropel zapachu cytrynowego



Żółtka oddzieliłam od białek. Żółtka utarłam z cukrem zwykłym i cukrem cytrynowym na jasny krem. Białka ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę. Mąkę tortową i mąkę ziemniaczaną przesiałam do oddzielnej miseczki i wymieszałam z proszkiem do pieczenia. Do utartych z cukrem żółtek dodałam połowę ubitej piany i połowę mąki i zmiksowałam.
Następnie dodałam resztę piany i resztę mąki oraz kilka kropel zapachu cytrynowego do ciasta i ponownie zmiksowałam na małych obrotach do połączenia się składników. Ciasto przelałam do okrągłej tortownicy o średnicy ok. 21cm wyłożonej papierem do pieczenia. Biszkopt piekłam do tzw. suchego patyczka w temperaturze 170 stopni + termoobieg. Zajęło mi to ok. 30min. Piekarnika wcześniej nie rozgrzewałam. Po upieczeniu biszkopt wyjęłam z piekarnika i studziłam na metalowej kratce. Gdy był zimny, zdjęłam obręcz tortownicy i przekroiłam biszkopt na 3 równe blaty.
tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami

Poncz:
sok z jednej cytryny
ok. 1 płaska łyżka cukru
ok. 200ml ciepłej przegotowanej wody

Z cytryny wycisnęłam sok. Wyszło mi ok. 100ml. Wsypałam do niego cukier i dolałam ok. 400ml ciepłej wody. Wszystko dokładnie wymieszałam żeby cukier się rozpuścił.


Wiśnie:
ok. 2szkl. wiśni po wyrdylowaniu
1 cukier waniliowy
2 kisiele wiśniowe na 175ml wody każdy

Mrożone wiśnie wyłożyłam na durszlak i poczekałam aż się rozmrożą. Następnie wydrylowałam je z pestek. Wiśnie razem z sokiem przełożyłam do rondelka. Po wydrylowaniu zostało mi ok. 2 szklanki wiśni razem z sokiem. Wiśnie zagotowałam, wsypałam cukier waniliowy i gotowałam kilka minut. Następnie zdjęłam z ognia wsypałam proszki kisielowe i dokładnie wymieszałam.
Odstawiłam do wystudzenia. Jeśli kisiel wyjdzie zbyt gęsty to można rozcieńczyć odrobiną gorącej wody. Jeśli użyjecie bardzo słodkich wiśni to nie dawajcie już cukru. Moje były bardzo kwaśne więc nawet po dodaniu słodkich kisieli nadal zachowały kwaskowatość.
tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami

Krem:
1 gotowy krem cytrynowy do tortów
220ml zimnego mleka 2%
125g serka mascarpone



Zimne mleko wlać do wysokiego naczynia. Wsypać krem cytrynowy i miksowałam mikserem na najwyższych obrotach jakieś 4 minuty. Gdy krem zrobił się sztywny dodałam serek mascarpone i zmiksowałam do połączenia składników.
tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami

Wierzch i boki tortu:
300ml śmietany kremówki
1 śmietan -fix
1 mały cukier waniliowy
125g serka mascarpone
dowolne ozdoby (u mnie kolorowe cukierki i posypki cukrowe oraz trufle czekoladowe)



Zimną śmietanę wlałam do wysokiego naczynia. Wsypałam cukier waniliowy i śmietan - fix i miksowałam na najwyższych obrotach miksera aż śmietana ubiła się na sztywny krem. Następnie dodałam serek mascarpone i zmiksowałam do połączenia składników.


Złożenie tortu:
1 blat biszkoptu - 1/3 ponczu - połowa wiśni - połowa kremu cytrynowego - drugi blat biszkoptu - 1/3 ponczu - druga połowa wiśni - druga połowa kremu cytrynowego - trzeci blat biszkoptu - 1/3 ponczu. Boki i wierzch posmarowałam ubitą śmietaną. Dodatkowo ze śmietany zrobiłam rozetki na rancie tortu dookoła. Tort ozdobiłam kolorowymi cukierkami układając je w cyfrę 2 oraz posypkami cukrowymi.

SMACZNEGO!!!

tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami

tort wisniowo cytrynowy tort na drugie urodziny tort owocowy tort urodzinowy tort dla dziecka na dwa latka tort z bita smietana tort z wisniami

2 komentarze:

  1. Gdzie taki gotowy krem do tortu dostanę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli mieszka pani w Polsce, to w większości marketów na działach z dodatkami do ciast

      Usuń