poniedziałek, 16 października 2017

Tort makowy

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

Tort makowy zrobiłam specjalnie dla mojej mamy na jej 58 urodziny. Chciałam zrobić coś fajnego, innego i w jakiś sposób wyjątkowego. Do tej pory torty piekłam na tradycyjnym biszkopcie, który jest sprawdzony, zawsze wychodzi i jest bardzo smaczny i delikatny. Tym razem postanowiłam wypróbować coś innego, a że moja rodzina, głównie rodzice bardzo lubią ciasta z makiem, zdecydowałam się przemycić trochę tego smaku do tortu. Sam wygląd tortu, chciałam żeby był elegancki i klasyczny więc zrobiłam delikatne ozdoby z czekolady i kwiaty z masy marcepanowej. Tort mocno naponczowałam, bo biszkopt sam w sobie wyszedł bardziej suchy niż tradycyjny biszkopt jajeczny, a ja suchych tortów nie lubię. Do nasączenia użyłam tym razem większej ilości alkoholu, by był wyczuwalny w trakcie jedzenia, bo na przyjęciu nie było dzieci. Dodatkowo alkohol połączyłam z kawą, by uzyskać jeszcze bogatszy efekt smakowy. Oto przepis:
tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

Składniki na biszkopt makowy:
5 jajek (oddzielnie białka i żółtka)
szczypta soli
150g cukru
120g mąki pszennej tortowej
1 płaska łyżka proszku do pieczenia
2 łyżki mąki ziemniaczanej
2 łyżki wiórków kokosowych
200g suchego maku
aromat migdałowy do ciast (dałam 0,5 buteleczki)
tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa


Sposób przygotowania:
Białka ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę. Na koniec ubijania, nie przerywając miksowania, wsypałam powoli cukier i miksowałam aż do jego rozpuszczenia. Gdy piana zrobiła się gładka i błyszcząca, dodałam do niej powoli po jednym żółtku, też cały czas ubijając. Do osobnej miski przesiałam obie mąki z proszkiem do pieczenia, wymieszałam i dosypałam mak i wiórki kokosowe.
Ponownie wymieszałam i tą mieszankę suchych składników dodawałam powoli do masy jajecznej. Miksowałam dalej mikserem tylko na mniejszych obrotach, aż wszystkie składniki dobrze się połączyły. Na koniec dodałam aromat migdałowy i wymieszałam. Ciasto przelałam do okrągłej tortownicy o średnicy ok. 22cm wyłożonej papierem do pieczenia. Biszkopt piekłam ok. 45 minut w temperaturze 180 stopni z włączonym termoobiegiem. Po upieczeniu biszkopt studziłam na metalowej kratce. Po wystudzeniu przekroiłam ciasto na trzy równe blaty. Górkę, która powstała podczas pieczenia skroiłam i odłożyłam. Można ją użyć do dekoracji lub zjeść, chyba że uda wam się upiec równy biszkopt bez górki.
tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

I masa budyniowa:
1 budyń waniliowy
1,5szkl. mleka
3 łyżki cukru
1 łyżka mąki pszennej tortowej
ok. 2 łyżki masła

Sposób przygotowania:
W garnku zagotowałam 1 szklankę mleka. W pozostałym mleku rozmieszałam proszek budyniowy, cukier i mąkę. Mieszankę wlałam na wrzące mleko i gotowałam do zgęstnienia, cały czas mieszając.
Ugotowany budyń odstawiłam do wystygnięcia. Wyjęłam z lodówki masło żeby ogrzać je do temperatury pokojowej. Miękkie masło ucierałam chwilę mikserem, a następnie dodałam do niego po łyżce zimny budyń.

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa
II masa śmietanowa:
250ml śmietany 30%
250g serka mascarpone
1 mały cukier waniliowy
1 śmietan-fix


Sposób przygotowania:
W wysokim naczyniu ubiłam zimną śmietanę, dodając pod koniec ubijania śmietan-fix i cukier waniliowy. Gdy śmietana była sztywna, wymieszałam ją z serkiem mascarpone. 

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa
Nasączenie:
4 płaskie łyżeczki kawy mielonej
2-3 łyżeczki cukru
250ml wrzątku
150ml likieru kawowego


Kawę zaparzyłam wrzątkiem i posłodziłam. Zimną kawę przecedziłam przez sitko by pozbyć się fusów, a następnie wymieszałam z alkoholem. 

Dodatkowo:
ok. 0,5 słoiczka dżemu z czarnej porzeczki

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa
Złożenie tortu:
Pierwszy blat biszkoptu ułożyłam na podkładzie i założyłam obręcz tortownicy, w której piekłam biszkopt. Nie jest to konieczne, bo kremy są gęste i nie powinny wypłynąć, ale w ten sposób można wszystko lepiej i bardziej równo rozprowadzić. Ciasto nasączyłam jedną trzecią przygotowanego ponczu. Posmarowałam połową dżemu porzeczkowego.
Na to rozsmarowałam krem budyniowy i przykryłam drugim blatem makowym. Ponownie nasączyłam i posmarowałam resztą dżemu. Rozsmarowałam dwie trzecie kremu śmietanowego i przykryłam ostatnim blatem ciasta. Nasączyłam pozostałym ponczem i pokryłam pozostałym kremem śmietanowym. Wierzch wyrównałam by był idealnie gładki i równy.

Boki tortu:
250ml śmietany 30%
1 łyżeczka cukru waniliowego
1 śmietan-fix

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa
Śmietanę (dobrze schłodzoną) przelałam do wysokiego naczynia i ubiłam na koniec dodając śmietan-fix i cukier. Większą częścią masą posmarowałam wierzch i boki tortu, tak żeby były idealnie równe i gładkie, a resztę pozostawiłam do dekoracji. Tort włożyłam do lodówki żeby śmietana na wierzchu trochę zesztywniała.
Do dekoracji:
ok. 50g masy marcepanowej
cukier puder
barwniki spożywcze
1 tabliczka gorzkiej czekolady
ozdoby cukrowe

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa
Sposób przygotowania:
Kwiaty marcepanowe przygotowałam sobie dzień przed zrobieniem tortu. Masę marcepanową podzieliłam na 3 części. Do każdej dodałam inny barwnik (różowy, fioletowy i zielony), zagniotłam podsypując cukrem pudrem i rozwałkowałam każdą część marcepanu na cieniutki placek. Z masy wycinałam kółka z których uformowałam kwiaty róż.  Liście wycinałam za pomocą noża bo nie mam specjalnych wykrawaczy. Odłożyłam na całą noc do podsuszenia (chodzi o to żeby ozdoby były sztywniejsze). Przed podaniem tortu, ozdobiłam go marcepanowymi ozdobami.
Czekoladę rozpuściłam w kąpieli wodnej, a następnie przełożyłam do rękawa zrobionego z papieru do pieczenia z jak najmniejszym otworem.
Za jego pomocą zrobiłam wzorek na wierzchu tortu. Wzorek na bokach narysowałam na czekoladą na długim pasku papieru do pieczenia, a gdy czekolada lekko zastygła, owinęłam tym paskiem tort dookoła lekko dociskając czekoladę do śmietany i wstawiłam do lodówki. Po ok. 20-30 minutach czekolada zesztywniała i z łatwością odkleiłam papier. Na wierzchu ułożyłam jeszcze małe serduszka cukrowe, a na bokach obok dekoracji kwiatowej przykleiłam trochę cukrowych kryształków. I gotowe.

SMACZNEGO!!!

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

tort makowy tort urodzinowy tort dla mamy tort na dzien matki tort smietanowy tort z rozami marcepanowymi tort z koronka czekoladowa

2 komentarze:

  1. W jakiej temperaturze
    I czasie piec biszkopt jeśli piekarnik nie posiada termobiegu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak naprawdę trzeba trochę dopasować na oko do swojego piekarnika. Bez termoobiegu można piec w tej samr temperaturze tylko trochę dłużej. Najlepiej sprawdzić patyczkiem.

      Usuń