piątek, 20 października 2017

Sałatka jarzynowa

salatka jarzynowa salatka warzywna salatka swiateczna pozywna salatka salatka z majonezem

Sałatki jarzynowej nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Można o niej powiedzieć, że jest to zdecydowanie królowa wszystkich sałatek. Myślę, że w większości polskich domów gości w każde święta, a także tak jak u mnie również na co dzień. Sałatka jarzynowa oprócz tego, że jest smaczna, to jest także bardzo pożywna i syta. Może stanowić samodzielną przekąskę lub dodatek do jakiegoś mięsa lub np. pieczonej wędliny. Niestety jest też trochę ciężkostrawna i tucząca za sprawą majonezu, jajek czy gotowanych ziemniaków, ale myślę, że te aspekty schodzą na dalszy plan wypierane przez smak.

Przy sałatce jarzynowej trzeba też się trochę napracować. Najpierw trzeba ugotować wszystkie warzywa i jajka, wystudzić, a potem obrać i dopiero pokroić, no ale efekt rekompensuje te wysiłki. Nie wiem jak u was, ale ja zawsze sobie zakładam że tym razem zrobię mniejszą ilość sałatki niż zwykle, a za każdym razem i tak wychodzi mi solidna micha. Dobrze że rodzina spora, więc się nie zmarnuje. Poza tym chyba przyznacie mi rację, że choć jarzynowa jest najpopularniejszą sałatką w Polsce, to niemal w każdym domu smakuje inaczej. Ja sama zauważyłam spore różnice między sałatką, która była przygotowywana w domu moich rodziców, a np. sałatką przygotowywaną w domu mojego męża. U mnie nie dawało się np. selera czy pietruszki oraz cebuli, za to więcej groszku i ogórków kiszonych i mieszało się sałatkę jedynie z majonezem. U mojego męża natomiast miesza się ją także z musztardą i dodaje się również omijane u mnie pietruszkę, seler i cebulę oraz oprócz ogórków kiszonych, ogórki konserwowe. Można by rzec co gospodyni to inny przepis.
Ja w tej chwili robię, ją tak jak mój mąż jest przyzwyczajony i nawet raz podczas jakiegoś spotkania rodzinnego usłyszałam od jednej pani, że moja sałatka to najlepsza sałatka jarzynowa jaką jadła kiedykolwiek. Myślę, że lepszego komplementu nie mogłam usłyszeć. Oto mój dokładny przepis na tą sałatkę:
salatka jarzynowa salatka warzywna salatka swiateczna pozywna salatka salatka z majonezem

Składniki:
5 marchewek
2 ziemniaki
1 średnia pietruszka
mały kawałek selera
6 jajek ugotowanych na twardo
1 kwaśne jabłko
2 puszki groszku konserwowego
1 nieduża cebula
5 sporych ogórków kiszonych
3 spore ogórki konserwowe
sól, pieprz
musztarda
majonez


Sposób przygotowania:
Marchewkę, ziemniaki, pietruszkę i selera umyłam i ugotowałam bez obierania. Po ugotowaniu wyciągnęłam z wody i pozostawiłam do wystudzenia. Gdy warzywa były zimne, obrałam je ze skórki i wszystkie pokroiłam w drobną kostkę. Pokrojone warzywa wrzuciłam do dużej miski.
Jabłko obrałam ze skórki i pozbawiłam gniazd nasiennych, a następnie pokrojone w kostkę wrzuciłam do pozostałych warzyw. Jajka obrałam ze skorupek i również pokroiłam w taką samą kostkę. Groszek odcedziłam na durszlaku i wrzuciłam do miski. Ogórki konserwowe i kiszone po pokrojeniu w kostkę przełożyłam na durszlak i za pomocą małej pokrywki lub talerzyka odcisnęłam z nadmiaru soku. Robię tak żeby sałatka później nie podchodziła wodą. Cebulę obrałam i również pokroiłam w  drobną kosteczkę. Cebulę kroję drobniej niż pozostałe warzywa. Natomiast reszta składników, staram się, żeby była pokrojona w takiej samej wielkości kostkę. Wtedy sałatka ładniej wygląda. Gdy wszystkie składniki miałam w misce, doprawiłam sałatkę solą i pieprzem i wymieszałam.
Na koniec sałatkę doprawiłam musztardą i majonezem. Na podaną ilość sałatki daję ok. 5-6 łyżeczek musztardy i mniej więcej słoik majonezu taki o pojemności 700ml. Sałatkę rozdzielam na salaterki i wstawiam do lodówki na min. kilka godzin żeby się dobrze przegryzła. 

SMACZNEGO!!!

salatka jarzynowa salatka warzywna salatka swiateczna pozywna salatka salatka z majonezem

salatka jarzynowa salatka warzywna salatka swiateczna pozywna salatka salatka z majonezem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz