niedziela, 29 października 2017

Sernik królewski

sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

W końcu na moim blogu pojawia się przepis na sernik. Piszę w końcu ponieważ sernik to po pierwsze jedno z najbardziej popularnych i lubianych ciast w Polsce. Po drugie to chyba też ulubione ciasto moje i mojej rodziny. Nie wyobrażam sobie świąt (zarówno Bożego Narodzenia jak i Wielkanocy) bez tego ciasta. Mimo że jest tak popularne to jednak tak eleganckie i smaczne, że żadna impreza się bez niego nie obędzie.
Poza tym jest tak dużo przepisów na serniki, że za każdym razem możemy przygotować inną wersję tego smakołyku. Ja zazwyczaj robię serniki na ciastkach z polewą na wierzchu. Tym razem jednak postanowiłam zrobić sernik królewski czyli sernik na cieście kakaowym i tymże ciastem przykryty. Do zrobienia tradycyjnego pieczonego (nie na zimno) sernika skłania mnie przeważnie jesienna lub zimowa pora, bo tego typu ciasta są raczej ciężkie i słodkie, a więc idealne na obecne słoty. Oto przepis:
sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

Składniki na ciasto:
1szkl. mąki pszennej tortowej + do podsypywania
1szkl. mąki krupczatki
1szkl. cukru pudru
3 łyżki kakao
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 jajko
200g zimnej margaryny lub masła
4 łyżki śmietany 18% (najlepiej kwaśnej)


Składniki na masę serową:
1kg sera w wiaderku
200g miękkiego masła
5 dużych jajek
2 budynie waniliowe
1szkl. cukru
zapach waniliowy do ciasta (lub inny ulubiony)
szczypta soli


Do dekoracji:
0,5 tabliczki białej czekolady
0,5 tabliczki mlecznej czekolady
0,5 tabliczki gorzkiej czekolady
ok. 3 łyżki mleka
sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

Sposób przygotowania:
Wszystkie składniki sypkie na ciasto (mąki, cukier, kakao, proszek do pieczenia) wsypałam do dużej miski. Wbiłam jajko, wlałam śmietanę i wrzuciłam pokrojoną na plasterki zimną margarynę. Wszystko szybko zagniotłam na jednolite ciasto. Od czasu do czasu podsypywałam mąką żeby nie kleiło się do rąk. Zagniecione ciasto uformowałam w kulę, owinęłam folią spożywczą i włożyłam do lodówki na czas przygotowania masy serowej.

Żółtka oddzieliłam od białek. Białka ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę. Żółtka wrzuciłam do miski miksera. Wsypałam cukier i zmiksowałam chwilę. Następnie dodałam miękkie masło i ponownie ucierałam do połączenia się składników. Do masy maślano-jajecznej dodawałam łyżkami, ciągle miksując, ser. Gdy wszystko ładnie się połączyło do masy serowej wsypałam proszki budyniowe i wlałam zapach waniliowy i ponownie zmiksowałam. Na końcu do masy serowej dodałam pianę z białek i wymieszałam już wszystko delikatnie drewnianą łyżką.

Dużą prostokątną blaszkę posmarowałam masłem i wyłożyłam papierem do pieczenia. Z lodówki wyciągnęłam ciasto i podzieliłam na dwie części. Jedną większą częścią ciasta wyłożyłam spód blaszki. Na ciasto wyłożyłam masę serową i na nią rozłożyłam pozostałą mniejszą część ciasta. Sernik wstawiłam do piekarnika i piekłam ok. 50 minut w temperaturze 180 stopni. Upieczony sernik pozostawiłam na kilka minut w uchylonym piekarniku a następnie wyjęłam i studziłam na metalowej kratce.

Ostudzony sernik udekorowałam czekoladą. Każdy rodzaj czekolady roztopiłam oddzielnie z łyżką mleka w kuchence mikrofalowej i za pomocą małej łyżeczki polewałam ciasto tworząc różne esy-floresy. Jeśli nie macie czekolady można zrobić domową polewę.
sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

Składniki na domową polewę:
1 łyżka masła
4 łyżeczki cukru pudru
4 łyżeczki kakao
2 łyżki mleka
opcjonalnie szczypta przyprawy do piernika lub kilka kropel aromatu do ciasta


Wszystkie podane wyżej składniki umieszczam w rondelku i podgrzewam do rozpuszczenia się masła i całkowitego połączenia się składników. Polewa musi być dość gęsta (mniej więcej konsystencja jogurtu).

SMACZNEGO!!!

sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

sernik krolewski sernik na kruchym ciescie sernik na kakaowym ciescie sernik pieczony sernik sera z wiaderka sernik z czekolada

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz