czwartek, 24 sierpnia 2017

Babka gotowana zebra

babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada

Jakiś czas temu zrobiłam swoją pierwszą babkę gotowaną. Wtedy była to babka cytrynowa (tu znajdziecie na nią przepis: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/08/gotowana-babka-cytrynowa.html). Wyszła całkiem fajna w smaku.
Postanowiłam, że będę robić tego typu ciasta częściej, bo są bardzo proste do zrobienia i tanie (mało składników i nie trzeba używać prądu do pieczenia) i nie przypalają się podczas pieczenia. No a w ciągu ostatnich dni zrobiło się zimno na dworze, mimo że to dopiero sierpień i nabrałam ochoty na takie ciasto bardziej tradycyjne z czekoladą, a nie takie  na zimno jakie robiłam przez całe lato. Stwierdziłam więc, że wypróbuję kolejny przepis na babkę gotowaną, tym razem czarno-białą.
Skorzystałam z tego przepisu: https://www.przyslijprzepis.pl/przepis/gotowana-babka-zebra. Muszę przyznać, że ciasto wyszło wyśmienite. Nigdy nie jadłam lepszej babki. Wyszła jak kupna, a nawet jeszcze lepsza. Była miękka, wilgotna i delikatna w smaku. Oto przepis:
babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada


Składniki:
200g masła lub margaryny
50ml. śmietany 30%
1 duży cukier waniliowy 32g
niecała szklanka cukru zwykłego
5 jajek (oddzielnie żółtka i białka)
szczypta soli do ubicia białek
1 zapach waniliowy do ciast
1 szklanka mąki pszennej tortowej
1 szklanka mąki ziemniaczanej
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
4 płaskie łyżeczki ciemnego kakao
3 łyżki wrzątku


Polewa:
1,5 tabliczki czekolady mlecznej
3 łyżki mleka
babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada

Sposób przygotowania:
Wszystkie składniki na ciasto wyjęłam z lodówki by nabrały temperatury pokojowej. Kakao zalałam 3 łyżkami wrzątku i wymieszałam do całkowitego połączenia. Miękką margarynę i śmietanę zmiksowałam z cukrem waniliowym i zwykłym cukrem na puszysty krem. Żółtka oddzieliłam od białek. Białka ubiłam ze szczyptą soli na sztywną pianę. Żółtka dodawałam po jednym do maślanego kremu, cały czas miksując. Do masy  dolałam zapach waniliowy i ponownie zmiksowałam.
Mąki przesiałam do oddzielnej miski i wymieszałam z proszkiem do pieczenia a następnie stopniowo dodałam do masy maślano-jajecznej i wymieszałam mikserem. Na koniec do ciasta wmieszałam delikatnie pianę z białek. Ciasto podzieliłam na dwie równe części. Do jednej dodałam kakao wymieszane z wodą. Silikonową formę na babkę nasmarowałam margaryną i obsypałam kaszą manną. Następnie wykładałam do formy na przemian łyżkę ciasta jasnego i łyżkę ciasta ciemnego i tak do skończenia ciasta. Formę przykryłam szczelnie folią aluminiową i wstawiłam do dużego garnka napełnionego wodą.
Woda powinna sięgać do 3/4 wysokości formy na babkę. Garnek ustawiłam na gazie. Babkę gotowałam na niedużym płomieniu 100 minut od momentu zagotowania się wody. Po upływie tego czasu wyłączyłam gaz i wyjęłam formę z babką z garnka. Zdjęłam folię aluminiową, przykryłam ściereczką kuchenną i pozostawiłam do przestudzenia. Gdy babka wystygła przełożyłam ją z formy na talerz.

Czekoladę połamałam na kawałki i włożyłam do rondelka. Dolałam mleko i rozpuściłam. Płynną czekoladą polałam babkę i wstawiłam ją do lodówki na kilka godzin.

SMACZNEGO!!!
babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada

babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada

babka gotowana bez formy babka piaskowa babka ucierana babka czarno biała zebra waniliowo kakaowa z czekolada

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz