wtorek, 26 września 2017

Sałatka gyros

salatka gyros salatka warstwowa salatka z kurczakiem salatka kebab salatka z majonezem i ketchupem

Sałatka gyros od dobrych już kilku lat święci triumfy na polskich stołach, wypierając bardziej tradycyjne sałatki, jak np. jarzynowa. Mam wrażenie, że my Polacy w ogóle wolimy to co obce, zagraniczne, niż to co znane, tradycyjne i polskie. Wydaje mi się, że sałatkę tą zaczęto robić pod wpływem mody na kebaba. Często w lokalach serwujących kebab, można spotkać się również z gyrosem podawanym na talerzu. Czasem też używa się nazw kebab i gyros dla tego samego dania. Sałatka gyros to nic innego jak kurczak usmażony w przyprawie gyros, wymieszany z warzywami i sosami: majonezowym i ketchupowym. Samą sałatkę można przygotować na dwa sposoby. Po pierwsze jako sałatkę warstwową, gdzie każdy składnik sałatki stanowi odrębną warstwę, pomiędzy które daje się ketchup i majonez. Po drugie można wszystkie składniki wymieszać razem z sosami i zrobić tradycyjną sałatkę. Taką sałatką możemy nadziewać tortille czy chlebki pita. Na moim blogu znajduje się już przepis na tortille z sałatką gyros, które są świetnym pomysłem na imprezową przekąskę lub alternatywą dla tradycyjnych kanapek do pracy (link do przepisu: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/06/tortille-z-saatka-gyros.html). Tym razem postanowiłam zaprezentować wam gyros jako sałatkę warstwową. Taka sałatka bardzo ładnie się prezentuje i u mnie często gości przy okazji świąt jak również na co dzień. Do sałatki możemy dać różne składniki, dopasowując się do sezonu na konkretne warzywa. Latem możemy dawać świeże ogórki, pomidory czy paprykę, a zimą zastępować je warzywami konserwowymi. Dzięki temu za każdym razem możemy uzyskać inny, nowy smak. A oto mój przepis:
salatka gyros salatka warstwowa salatka z kurczakiem salatka kebab salatka z majonezem i ketchupem

Składniki na salaterkę o średnicy ok. 20cm:
kapusta pekińska (kilka liści)
1 duża pierś z kurczaka
1cebula
1 świeża czerwona papryka
ogórki konserwowe (kilka sztuk)
ogórki kiszone (kilka sztuk)
1 puszka kukurydzy konserwowej
przyprawa gyros
olej do smażenia
majonez
ketchup

salatka gyros salatka warstwowa salatka z kurczakiem salatka kebab salatka z majonezem i ketchupem
Sposób przygotowania:
Pierś z kurczaka umyłam, pokroiłam na małe kawałki i obtoczyłam w przyprawie gyros. Następnie usmażyłam na kilku łyżkach oleju. Można też pierś pokroić w filety i usmażyć a dopiero potem pokroić w kostkę. Usmażonego kurczaka wyłożyłam na talerz wyłożony ręcznikiem papierowym by pozbyć się nadmiaru tłuszczu i odstawiłam do przestudzenia. Kapustę i paprykę umyłam i osuszyłam. Kukurydzę wyłożyłam na sito by odsączyć ją z zalewy. Ogórki konserwowe i kiszone przekroiłam na pół i też wyłożyłam na sito żeby pozbyć się nadmiaru soku. Cebulę obrałam i pokroiłam w drobną kostkę. Gdy wszystkie składniki miałam przygotowane, zaczęłam robienie sałatki. Pierwszą warstwę u mnie stanowiłam kapusta pekińska. W tym celu wzięłam 3 duże liście, odcięłam z nich białą twardą łodygę, a resztę poszatkowałam nożem. Wsypałam do salaterki i wyrównałam. Na kapuście ułożyłam warstwę cebuli i posmarowałam wszystko majonezem. Dałam jakieś 3 łyżki. Na majonezie ułożyłam warstwę z pokrojonej w kostkę papryki czerwonej. Na paprykę wyłożyłam usmażoną pierś z kurczaka. Jako następną dałam kukurydzę konserwową, a potem warstwę z ogórków. Ogórki konserwowe i kiszone pokroiłam w drobną kostkę, odcisnęłam je z nadmiaru soku i wymieszałam a następnie wyłożyłam na kukurydzę. Ogórki posmarowałam kilkoma łyżkami ketchupu (ja daję pikantny) i przykryłam wszystko ostatnią warstwą, którą stanowiłam poszatkowana kapusta pekińska. Sałatkę wstawiłam do lodówki by się "przegryzła". Najlepsza jest po kilku godzinach, jak się dobrze schłodzi.

SMACZNEGO!!!

salatka gyros salatka warstwowa salatka z kurczakiem salatka kebab salatka z majonezem i ketchupem


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz