sobota, 28 grudnia 2019

Szare kluski

szare kluski zelazne kluski kluski z tartych surowych ziemniakow kluski ze skwarkami

Szare kluski to potrawa, którą wielu z nas pamięta z dzieciństwa. Takie kluski przygotowuje się w formie klusek kładzionych lub w formie większych klusek wyglądających jak szare kartacze, ale bez nadzienia. Przynajmniej ja spotkałam się z takimi wersjami. Kluski szare zwane też żelaznymi to kluski z surowych tartych ziemniaków. Podaje się je np. z cebulką i ze skwarkami. Ja po latach postanowiłam odtworzyć potrawę, którą pamiętam z lat dziecinnych. Oto mój przepis:

Składniki:
ok. 600g surowych ziemniaków
1 jajko
ok. 6 łyżek mąki pszennej
szczypta soli

Sposób przygotowania:
Surowe ziemniaki obrałam ze skórki, opłukałam i starłam na tarce na drobnych oczkach. Starte ziemniaki przełożyłam na sito i odcisnęłam je z nadmiaru soku. Odlanej wody nie wylewałam, tylko odstawiłam ją, aby się odstała i na jej dnie zebrała się skrobia ziemniaczana. Wtedy wodę z wierzchu zlałam, a powstały osad dodałam do startych ziemniaków. Do ziemniaków wbiłam też jajko, dodałam szczyptę soli i mąkę. Mąkę dodawałam partiami i mieszając ziemniaki, patrzyłam czy ciasto jest wystarczająco gęste. U mnie wyszło łącznie 6 łyżek, ale to będzie zależało od ziemniaków, wielkości jajka, odciśnięcia ziemniaków. W garnku zagotowałam wodę i ją osoliłam. Łyżkę metalową maczałam w gotującej się wodzie, a następnie nabierałam ciasto i wkładałam je na wrzątek. Kluski gotowałam kilka minut od wypłynięcia ich na powierzchnię. Czas gotowania jest zależny od wielkości klusek.

SMACZNEGO!!!
szare kluski zelazne kluski kluski z tartych surowych ziemniakow kluski ze skwarkami

6 komentarzy:

  1. Mam pytanko co do przepisu jak bym utarla na tarce te ziemniaki to mozna czy mozna w scierke ewent.w gaze i wykrecic (cos jak by sie robilo pyzy) bo sitka nie mam tylko nie duzy druslak 😯😢😐

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie dzisiaj po raz pierwszy robię! Podam do bigosu. Ale woda I starte zuemniaczki nie są szare tylko...różowe.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale po ugotowaniu kluski są SZARE a nie różowe 🤓

    OdpowiedzUsuń