niedziela, 2 lipca 2017

Tort kawowy trójkolorowy

tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze



Tort powstał na urodziny dla mojego taty. Zastanawiałam się jaki smak i dekoracje dobrać żeby pasowało dla starszego mężczyzny. Stwierdziłam że tort kawowy będzie w sam raz bo i kolor jest odpowiedni (nie chciałam robić różowego) i smak wydawał mi się taki bardziej wyrafinowany i mniej spotykany.
Dekoracje zrobiłam klasyczne, żeby było elegancko. Oto przepis:

tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze
Składniki na biszkopt:
8 jajek
1 szkl. cukru
1 szkl. mąki tortowej
1 budyń śmietankowy
1 czubata łyżeczka kawy rozpuszczalnej
1  łyżeczka proszku do pieczenia


Sposób przygotowania:
Żółtka oddzieliłam od białek. Białka ubiłam na sztywno ze szczyptą soli. Pod koniec ubijania dodałam cukier i ubijałam do jego całkowitego rozpuszczenia. Następnie dodawałam, cały czas miksując, po jednym żółtku. Mąkę, proszek do pieczenia i budyń przesiałam przez sitko, dodałam kawę i wymieszałam. Stopniowo dodawałam składniki sypkie do masy jajecznej. Wymieszałam wszystko łyżką, aż składniki się połączyły. Ciasto przelałam do dużej okrągłej tortownicy o średnicy ok. 25cm. Piekłam w piekarniku nastawionym na 180 stopni z termoobiegiem przez ok. 45min. Ciasto wyszło bardzo wysokie. Po wystygnięciu przekroiłam na 3 blaty. Środek ciasta bardzo wyrósł w górę więc go skroiłam i nie wykorzystywałam.


Krem budyniowy:
2 budynie duże od Delecty o smaku śmietankowym
1 litr mleka
10 łyżek cukru
300g masła

Dodatkowo: Dżem z czerwonej porzeczki (mały słoiczek)

Budynie i cukier rozrobiłam w szklance mleka. Resztę mleka zagotowałam i dolałam do niego rozczyn budyniowy. Podgotowałam aż zgęstniał i odstawiłam do wystudzenia. Zimny budyń zmiksowałam z miękkim masłem. Jeżeli masa jest mało słodka można dodać cukru-pudru w trakcie miksowania.
tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze

Na poncz:
1 szklanka mocnej osłodzonej kawy rozpuszczalnej

Pierwszy blat ciasta nasączyłam kawą i posmarowałam dżemem, na to dałam połowę kremu budyniowego. Przykryłam drugim blatem ciasta, nasączyłam i posmarowałam resztą dżemu. Posmarowałam resztą kremu i przykryłam trzecim blatem ciasta.


Na wierzch: 
700ml śmietany 30% 
3 śmietan-fixy
3 łyżki cukru-pudru
kilka łyżeczek kakao
kulki zbożowe Decorada od Delecty

tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze
Schłodzoną śmietanę ubiłam z śmietan-fixami i cukrem-pudrem na sztywną masę. Posmarowałam nią wierzch ciasta. Resztę śmietany podzieliłam na 3 części. Do jednej dałam złoty barwnik spożywczy i zrobiłam różyczki na wierzchu wokół tortu.
Do drugiej części śmietany dodałam 1 lub 2 łyżeczki kakao, żeby uzyskać kolor kawy z mlekiem i za pomocą rękawa cukierniczego zrobiłam różyczki na boku tortu, pod tymi złotymi. Do trzeciej części śmietany dodałam ok. 3 łyżeczek kakao, żeby masa była trochę ciemniejsza od poprzedniej i za pomocą rękawa cukierniczego zrobiłam kolejny rząd różyczek wokół tortu (na samym dole). 
Na wierzchu tortu ułożyłam napis 100 lat z kuleczek Delecty, resztę kuleczek rozsypałam dookoła napisu. Dekoracja oczywiście może być inna, zależy na jaką okazję i jaki mamy pomysł.

tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze

tort urodzinowy kawowy trojkolorowy ciasto kawowe z bita smietana mascarpone roze




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz