sobota, 18 listopada 2017

Szarlotka sypana

szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna

Szarlotka sypana to najlepsza szarlotka domowa jaką kiedykolwiek jadłam. Wiadomo, wszystko zależy od gustu, ale dla mnie to numer jeden. Dziś zrobiłam ją chyba po raz trzeci lub czwarty w życiu. Odkryłam ją rok lub dwa lata temu. Natrafiłam na przepis na nią chyba w internecie albo w gazecie...nie pamiętam, ale bardzo się cieszę że postanowiłam ją zrobić.
Za pierwszym razem szarlotka wyszła super. Za drugim razem było już trochę gorzej. Wtedy Szarlotka wyszła mi zbyt mokra i jakby niedopieczona. Najprawdopodobniej była to kwestia jabłek. Te nie mogą być bowiem zbyt soczyste, a jeśli takie są to należy odcisnąć z nich nadmiar soku. Powodem mogła być też za duża blacha, na której piekłam. Z mojej krótkiej praktyki wynika, że akurat to ciasto lepiej dopieka się w małej blaszce. Dziś upiekłam szarlotkę sypaną w pełni spontanicznie. Jakoś tak mnie naszło w ciągu dnia na coś słodkiego.
Przypomniał mi się ten przepis i nabrałam ochoty. A że szarlotki nie piekłam już tak długo, to postanowiłam że zrobię. Akurat tą szarlotkę robi się bardzo szybko, więc po piątkowych porządkach, zabrałam się za przyjemniejsze zajęcie. Oto przepis:
szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna

Składniki:
4 duże jabłka (u mnie ważyły niecałe 900g)
szczypta cynamonu
1szkl. mąki pszennej tortowej
1szkl. kaszy manny
3/4szkl. cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
szczypta soli
ok. 100g masła
cukier puder do posypania
szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna

Sposób przygotowania:
Masło włożyłam do zamrażalki żeby stwardniało. Do miski wsypałam wszystkie składniki sypkie czyli mąkę, kaszę, cukier, sól i proszek do pieczenia. Wymieszałam je dokładnie a następnie podzieliłam na trzy równe części. Ja rozsypałam sobie do trzech miseczek odmierzając mieszankę łyżką. Jeśli macie wprawne oko to możecie sypać mieszankę prosto do blachy, ale ja wolę podzielić.
Jest odrobinę więcej pracy ale mam pewność że warstwy będą równe. Gdy podzieliłam składniki sypkie, włączyłam piekarnik żeby się rozgrzał, a sama w międzyczasie przygotowałam jabłka. Obrałam je, usunęłam gniazda nasienne i podzieliłam na ćwiartki. Jabłka starłam na tarce na dużych oczkach, przyprawiłam cynamonem i dokładnie wymieszałam. Małą tortownicę o średnicy ok. 20-21cm wyłożyłam papierem do pieczenia (samo dno). Na dno formy wsypałam jedną część mieszanki suchych składników tak aby było wszędzie równo. Na to wyłożyłam też w miarę równo połowę jabłek, nie dociskając ich. Na jabłka wyłożyłam kolejną część sypkich składników i znów jabłka.
Na koniec wysypałam ostatnią część składników sypkich. Z zamrażalki wyjęłam masło i pokroiłam je na cienkie plasterki. Można też zetrzeć na tarce. Takie wiórki z masła wyłożyłam na wierzch ciasta tak aby pokryły całą powierzchnię. Ciasto wstawiłam do piekarnika i piekłam 50 minut w temperaturze 180 stopni. Przez ok. 25 minut piekłam z termoobiegiem, a potem bez na tej samej temperaturze. Po upieczeniu ciasto zostawiłam na kilka minut w piekarniku i dopiero wyciągnęłam. Studziłam je na metalowej kratce. Przed podaniem posypałam szarlotkę cukrem pudrem. Mi najbardziej szarlotka smakuje schłodzona w lodówce, więc przechowuję ją właśnie tam.

Zapraszam też do odwiedzenia przepisu na tradycyjną szarlotkę na kruchym cieście (tu znajdziecie przepis: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/10/szarlotka.html) oraz przepisu na szarlotkę na zimno (przepis tu: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/11/mini-torcik-szarlotka-na-zimno.html).

SMACZNEGO!!!

szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna

szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna

szarlotka sypana szarlotka warstwowa szarlotka z tartych jablek najlepsza szarlotka krucha szarlotka szarlotka z kasza manna


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz