sobota, 25 stycznia 2020

Babka na białkach

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

Jeśli zostało wam sporo białek z pączków lub faworków i nie wiecie co z nimi zrobić, to zapraszam po przepis na pyszną babkę marmurkową na białkach. Mi właśnie nazbierało się trochę białek, więc postanowiłam upiec z nich jakieś pyszne ciasto. Od kilku dni miałam smak na ciasto marmurkowe, takie tradycyjne, bez udziwnień, żadnych kremów, tylko z polewą czekoladową, takie pyszne i wilgotne. Postanowiłam więc połączyć te dwa fakty i upiekłam dziś z rana babkę marmurkową na białkach. Miało być bez udziwnień, ale oczywiście się nie obyło. Babkę zrobiłam w trzech kolorach i co za tym idzie, trzech smakach. Babka wyszła naprawdę piękna w przekroju, taka jak zaplanowałam, choć może na zdjęciu tego dokładnie nie widać. Babkę polałam czekoladą. Jest jeszcze ciepła, ale nie mogłam wytrzymać i już ją rozkroiłam. Oto przepis:

Składniki:
250g białek (czyli ok. 6-7 białek)
szczypta soli
1szkl. cukru drobnego
1 cukier waniliowy
2szkl. mąki tortowej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
3/4szkl. oleju
0,5szkl. mleka
2 łyżeczki naturalnego kakao
2 łyżeczki przyprawy do piernika

Polewa:
3 łyżki śmietany 30%
50g czekolady (u mnie mleczna i gorzka po połowie)
babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

Sposób przygotowania:
Białka przełożyłam do miski. Dodałam szczyptę soli i ubiłam je mikserem na najwyższych obrotach na sztywną pianę. Do piany powoli dodawałam cukier kryształ i waniliowy, nie przerywając miksowania. Pianę miksowałam, aż zrobiła się lśniąca, a cukier się rozpuścił. Mąkę odmierzyłam i przesiałam z proszkiem do pieczenia do innej miski. Następnie partiami dodałam mąkę do piany i mieszałam łyżką do połączenia składników. Gdy mąka się połączyła z białkami, dodałam olej i znów wymieszałam do połączenia. Na koniec dolałam mleko i znów wymieszałam ciasto do połączenia składników. Wymieszane ciasto podzieliłam na trzy równe części. Do jednej części dodałam kakao i wymieszałam do uzyskania jednolitego ciemnego ciasta. Do drugiej części dodałam przyprawę do piernika i też dokładnie wymieszałam. Trzecią pozostawiłam białą i nie dodawałam do niej żadnych dodatków. Do formy silikonowej na babkę nakładałam w dwóch miejscach na przeciwko siebie po łyżce ciasta jasnego, potem piernikowego i na koniec kakaowego i tak do wyczerpania całego ciasta. Przygotowane ciasto wstawiłam do piekarnika i piekłam je do suchego patyczka w temp. 170 stopni. W moim piekarniku trwało to ok. 45 minut. Piekarnika wcześniej nie rozgrzewałam i ciasto piekłam bez termoobiegu na środkowej półce piekarnika. Po upieczeniu ciasto wyjęłam z piekarnika i studziłam w formie na kratce, przykryte ściereczką. Gdy przestygło wyjęłam babkę na talerz. śmietanę podgrzałam w rondelku i wrzuciłam do niej połamaną na kawałki czekoladę. Mieszałam aż czekolada całkowicie się rozpuściła. Czekoladą posmarowałam babkę i odstawiłam, aby czekolada zastygła.
Zapraszam was do zerknięcia na pozostałe przepisy na babki, np.: babkę czekoladową (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/04/babka-czekoladowa.html), babkę orzechową (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2019/04/gotowana-babka-orzechowa.html), babkę budyniową (link do przepisu: https://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2018/03/babka-budyniowa.html), babkę cytrynową (link do przepis: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/08/gotowana-babka-cytrynowa.html), babka marmurkowa (link do przepisu: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/08/babka-gotowana-zebra.html) czy babka czekoladowa (link do przepisu: http://wanilioweimprowizacje.blogspot.com/2017/10/czekoladowa-babka-gotowana.html).

SMACZNEGO!!!
babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

babka na bialkach babka trzykolorowa babka trojkolorowa babka wilgotna babka zebra babka marmurkowa babka waniliowo piernikowo czekoladowa babka z czekolada

20 komentarzy:

  1. Ciasto wygląda bardzo atrakcyjnie. Dziś spróbuję go upiec

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo zainteresował mnie ten przepis,mam białka po pieczeniu ciasta drożdżowego i chcę upiec tą babkę tylko nie bardzo rozumiem sposób wlewania ciasta,czy można dokładniej opisać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do formy wlewałam po jednej łyżce ciasta jasnego, tego średniego i ciemnego i tak naprzemian do wykończenia składników. Forma ma na środku komin więc ciasto nalewałam po jednej stronie formy i po drugiej stronie (po obu stronach komina). Chciałam żeby ciasto róno urosło i żeby jedna strona nie była wyższa od drugiej. Mam nadzieję że teraz trochę jaśniej.

      Usuń
  3. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź,spróbuję może upiec w tortownicy, podobnie jak zebra.Forma na babkę jakiej średnicy była?
    Pozdrawiam serdecznie Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taka standardowa ok. 20cm, można zrobić w innej formie tylko wtedy najlepiej sprawdzać patyczkiem bo czas pieczenia może być inny

      Usuń
    2. Jeżeli babkę bedziesz piekła w tortownicy nalewaj ciasto( po łyżce jak wyżej) na środek tortownicy

      Usuń
  4. Ciasto jest bardzo smaczne i wykorzystane białka ,które zostają.Dziekuje za przepis pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
  5. pyszne, dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  6. Zostały mi białka i właśnie baba dochodzi w piecu. Dziękuję i pozdrawiam 😉.

    OdpowiedzUsuń
  7. A jeśli nie ma zbędnych białek to co można zrobić z żółtek?

    OdpowiedzUsuń
  8. Ikonieczna@czaczedu.onmicrosoft.com17 lutego 2023 23:34

    Jutro piekę dlatego mam pytanie. Ciasto wkładam do zimnego piekarnika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko o wyłącznie do rozgrzanego

      Usuń
  9. Uwielbiam ten przepis, wracam do niego od 2 lat, za każdym razem goście pytają jak zrobić taką pyszną babę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czy piekarnik nastawiam po włożeniu do niego ciasta....🤔😉

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba najlepsze ciasto na białkach, które upiekłam - gratuluję świetnego przepisu :) Zamiast warstwy waniliowej zrobiłam pomarańczową (drobno starta skórka z pomarańczy i trochę olejku)

    OdpowiedzUsuń